Powered by Blogger.

Caj Ganti Mykad RM1,000 Jika Cuai Hilang 3 Kali

Bagi kehilangan MyKad buat kali kedua pula caj dinaikkan dari RM200 kepada RM300 tetapi bayaran yang dikenakan bagi menggantikan MyKad untuk kehilangan pertama kad pengenalan kekal pada kadar RM100.
Timbalan Ketua Setiausaha Kanan (Dasar Keselamatan) Kementerian Dalam Negeri, Datuk Sri Adenan Ab. Rahman berkata, langkah itu dibuat bagi memperketatkan prosedur permohonan gantian MyKad yang hilang.
Berdasarkan rekod Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) kadar kehilangan kad pengenalan disebabkan oleh kecuaian individu daripada tahun 2010 hingga September 2015 adalah sebanyak 1,356,135 kes.
Sehubungan itu, prosedur permohonan gantian kad pengenalan yang hilang akibat kecuaian pemilik akan mula diperketatkan,” katanya dalam satu kenyataan media pada Sabtu.
Adenan namun menerangkan, kaedah pelaksanaan penambahbaikan prosedur itu tidak akan mengambil kira sejarah kehilangan MyKad sebelum ini dan hanya akan bermula pada tarikh kuatkuasa prosedur baharu itu.
Selain itu, katanya, kadar itu bagaimanapun dikecualikan ke atas golongan orang kurang upaya (OKU), fakir miskin, warga emas berumur 60 tahun ke atas dan mangsa kejadian bencana alam.
Pengecualian khas ini turut meliputi mangsa dalam kes jenayah seperti kecurian, samun dan ragut serta remaja warga Malaysia yang berusia bawah 18 tahun.
0 Komentar untuk "Caj Ganti Mykad RM1,000 Jika Cuai Hilang 3 Kali"

 
Copyright © 2014 BERITASENSASI - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info