Powered by Blogger.

Kebumi bapa selepas kertas pertama

SEREMBAN: Walaupun baru kematian bapanya petang semalam, seorang calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) di sini tetap bersemangat menduduki peperiksaan bagi menunaikan permintaan bapanya yang mahu dia berjaya.
Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Ampangan (SMK Seri Ampangan) Nur Diyana Abdul Rahman, 17, berkata, dia membawa semangat yang ditiupkan bapanya kepada dirinya untuk meneruskan perjuangan dalam pelajaran.
"Saya amat bersedih dengan pemergian ayah saya. Saya akan belajar rajin-rajin untuk menunaikan permintaan ayah yang ingin melihat saya menjadi seorang chef.
"Lagipun ramai saudara-mara yang datang memberi kata-kata perangsang kepada saya dan itulah antara sumber kekuatan saya," katanya ketika ditemui di Masjid At-Taqwa, Paroi hari ini.
Anak bongsu dari empat beradik ini berkata, arwah bapanya amat suka dengan sambal ikan bilis yang dimasaknya.
Nur Diyana yang telah selesai menduduki kertas peperiksaan Bahasa Melayu Kertas Satu, telah dihantar gurunya untuk menghadiri pengebumian bapanya pagi tadi di Tanah Perkuburan Islam Paroi.
Dia akan kembali ke sekolah untuk menduduki kertas pula peperiksaan Bahasa Melayu Kertas Dua petang ini.
Abdul Rahman Kadir, 53, meninggal dunia kira-kira 2.55 kerana sakit jantung di Institut Jantung Negara, Kuala Lumpur.
Allahyarham yang bekerja sendiri meninggalkan isteri Nurazal Majlis, 49, dan empat orang anak.
Sementara itu Pengetua SMK Seri Ampangan Mohd Sazali Sam berkata, pihak sekolah akan membantu Nur Diyana dengan memberi kata-kata perangsang dan suntikan motivasi untuknya menduduki peperiksaan.
"Saya telah menasihati Nur Diyana, yang pergi tetap akan pergi. Kita yang masih hidup perlu teruskan hidup.
"Para guru di sekolah ini turut memberi kata-kata perangsang untuk Nur Diyana di samping melancarkan derma kilat untuknya," katanya.
Sebanyak 267 calon SMK Seri Ampangan menduduki peperikasaan yang turut disertai 27 calon persendirian.

NUR Diyana tenang menyiram air mawar di kubur bapanya.
0 Komentar untuk "Kebumi bapa selepas kertas pertama"

 
Copyright © 2014 BERITASENSASI - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info