Powered by Blogger.

TAHUKAH ANDA??? Kesalahan Yang Dilakukan Selepas Makan

MALAYSIA yang sememangnya popular dengan keunikan dan kepelbagaian variasi makanan, menyebabkan Malaysia menjadi tempat utama untuk dikunjungi. Tak dapat dinafikan, rakyat Malaysia juga suka menikmati makanan yang terdapat disini.
Tetapi, tak kira dimana anda berada, Malaysia atau luar negara, kesihatan adalah satu faktor penting yang tidak boleh dipandang remeh. Disini kami kongsikan beberapa kesalahan yang sering dilakukan selepas makan.

bad1
Tindakan seperti berjalan selepas makan boleh menghasilkan refluks asid dan menyebabkan senak. Benar, bahawa berjalan membantu untuk membakar tenaga,tetapi anda tidak perlu berjalan sejurus selepas makan. Sebaliknya, mula berjalan selepas 30 minit sekurang-kurangnya selepas anda selesai makan.
bad2
Ramai percaya bahawa buah-buahan akan memudahkan penghadaman selepas tamat makan. Ternyata bahawa ada masa yang lebih sesuai untuk makan buah-buahan. Memang benar bahawa buah-buahan mudah dihadam. Tetapi, apabila anda makan buah-buahan selepas makan, buah-buahan akan ‘terjebak’ bersama-sama dengan kandungan makanan anda. Itulah sebab utama mengapa anda perlu mengelakkan makan apa-apa buah dalam masa satu jam yang pertama.
bad3
Teh mengandungi ciri-ciri kukuh anti-radang dan pembersihan yang memberi manfaat kepada kesihatan kita. Dari sudut negatif, ramai pakar pemakanan tidak mencadangkan minum teh selepas makan. Ia terdiri atas sesuatu yang dipanggil polifenol dan tanin, yang merupakan komponen yang mengikat zat besi dalam makanan. Ia  sukar kita badan kita sukar menyerap sebarang zat besi dalam makanan. Inilah sebabnya mengapa anda hanya perlu mula minum teh selepas satu jam selepas hidangan anda.
bad4
Mungkin kebanyakan anda tahu bahawa berbaring selepas makan tidak baik untuk anda, kerana fakta bahawa sejumlah kecil jus pencernaan akan mengalir kembali dari perut ke dalam usus anda. Jus berasid semula jadi  akan membakar lapisan dalam usus anda. Itulah sebab yang mengapa sesetengah orang mengalami rasa bahang apabila mereka berbaring. Untuk mengelakkan daripada berlaku, hanya mula tidur sekurang-kurangnya dua jam selepas makan.
bad5
Apabila kita mandi, suhu di dalam badan kita meningkat. Jika lebih rendah, badan kita akan mengepam lebih banyak darah keluar ke arah permukaan kulit kita untuk haba yang akan dikeluarkan. Akhirnya, darah dan tenaga yang sepatutnya digunakan oleh perut untuk mencerna makanan tidak digunakan dengan betul. Secara ringkas, hanya bermula mandi selepas menunggu selama 30 minit.
Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada semua untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat! 
0 Komentar untuk "TAHUKAH ANDA??? Kesalahan Yang Dilakukan Selepas Makan"

 
Copyright © 2014 BERITASENSASI - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info