Powered by Blogger.

GEMPAR!! Pantai Lengang, Bangkai Paus Dibimbangi Undang Jerung

CAPE TOWN, Afrika Selatan – Pantai popular di bandar raya ini yang sepatutnya dibanjiri pelancong tempatan dan luar negara, ditutup apabila bangkai seekor ikan paus ditemui dan pihak berkuasa bimbang darah mamalia itu mengundang kehadiran jerung.

Pantai yang popular dengan kunjungan pelancong dan peminat luncur layar, di bandar peranginan Strand, dekat Cape Town biasanya meriah dengan pelbagai acara sukan air termasuk perahu layar, papan luncur, bot laju dan ski air.
Namun suasana suram semalam apabila beratus-ratus orang berkumpul bagi menyaksikan kerja memindahkan bangkai paus berkenaan.
Tidak dapat dipastikan bagaimana paus itu mati hingga bangkainya dihanyutkan ke tepi pantai pada petang Selasa namun kesan luka di bahagian tepi menimbulkan spekulasi kemungkinan ianya dilanggar bot.
Pengurus Sumber Alam Sekitar Cape Town, Gregg Oelofse pula berkata, punca kematian paus berkenaan dijangka sama ada sudah tua atau sakit kerana tiada bukti dilanggar bot.
“Memang bukan sesuatu yang luar biasa bagi haiwan untuk mati terutama ikan paus. Kami biasa nampak haiwan ini mendekati pantai, jadi tiada apa yang perlu dibimbangkan,” katanya.
Media tempatan melaporkan, paus itu berukuran 14 meter panjang dan dua ekor jerung kelihatan di kawasan pantai berkenaan.
Bangkai paus terbabit ditanam di tapak pelupusan selepas tiga jentera berat diguna untuk mengalihkannya. – Agensi.
0 Komentar untuk "GEMPAR!! Pantai Lengang, Bangkai Paus Dibimbangi Undang Jerung"

 
Copyright © 2014 BERITASENSASI - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info